Niet alleen tijdens het Paaspop weekend, maar het hele jaar door.

Met Paaspop Innovates willen we door verschillende achtergronden en professies uit diverse lagen en werelden bij elkaar te brengen de start zijn van nieuwe samenwerkingen en creatieve ideeën. Niet alleen tijdens het Paaspop weekend, maar het hele jaar door.  De oplossingen, ideeën en uitkomsten van voorgaande jaren zullen hier ook een podium krijgen om weer van te leren.

Paaspop Academy

Paaspop Academy is er om een plek te creëren waar onderwijs, overheid en ondernemers samen komen. Om zo met elkaar in gesprek te gaan en van elkaar te leren. Op deze manier ontstaan mooie ontmoetingen en connecties.  Paaspop Academy heeft vele veranderingen doorgemaakt, maar elk jaar is het doel hetzelfde: actuele thema’s aankaarten om zo in gesprek te gaan met elkaar. Zeven jaar lang hebben Stichting Paaspop en Fontys Academy for Creative Industries samengewerkt aan de Paaspop Academy. Hieronder vind je per jaar de behandelde thema's.

PPA 2019 Grenzeloos Circulair

We leven in een maatschappij waarbij grenzen grotendeels vervagen. Mensen, kennis en producten gaan de wereld over. Een maatschappij waarin iedereen alles zou moeten kunnen bereiken en dus ook sociale grenzen verdwijnen. Maar bestaat er wel een wereld zonder grenzen? Of moeten we ons er vooral niet door laten beperken?

Met circulair wordt er verwezen naar de circulaire economie. Een systeem waarbij het doel is om hergebruik van producten en grondstoffen te maximaliseren. Binnen de circulaire economie zijn er twee kringlopen van materialen. Zo bestaat er een biologische kringloop, waarin reststoffen na gebruik op een veilige manier terugkomen in de natuur. Daarnaast is er ook een technische kringloop, waarbij producten zo zijn geproduceerd dat ze opnieuw gebruikt kunnen worden.

Circulair. Zonder begin en eind. Grenzeloos. Zoals wij het thema ook graag in de volle breedte willen gebruiken en benieuwd zijn naar de associaties die door alle verschillende deelnemers aangedragen zullen worden.

Hackathon

In 2017 organiseerde Paaspop in samenwerking met Info Support de eerste editie van de Paaspop Hackathon. De Hackathon brengt kennis, techniek en de juiste personen bij elkaar. Hierbij wordt het invullen van de weg naar het resultaat vrijgehouden. Hierdoor is alles mogelijk. De Paaspop Hackathon wil studenten en young professionals de ruimte geven om hun kennis toe te passen tijdens het evenement. Het biedt een kans de theorie die geleerd is, toe te passen in de praktijk.

Visor project

Hoe kun je datawetenschap inzetten op de verbetering van veiligheid, beveiliging en crowd control? Studenten van de Jheronimus Academy of Data Science hebben op Paaspop experimenten gedaan. Met gebruik van datawetenschap in combinatie met moderne technologie zoals smart glasses en drones.

Jongerenwerk

Sinds jaren is er een goede samenwerking tussen Paaspop, het jongerenwerk Gemeente Meierijstad en Novadic-Kentron. Op alle dagen lopen we rond en monitoren we. Wat zien we en wat valt ons op als het gaat om alcohol en ander middelengebruik tijdens het festival. De focus lag voor ons vooral op de wat jongere doelgroep tot en met 24 jaar. Ook hebben we vooral gelet op 18- en alcoholgebruik.

We hebben tijdens het festival contact onderhouden met EMS, politie en de afdeling veiligheid van de Gemeente Meierijstad. We hebben elke dag contact contact gehad met EMS om elkaar bij te praten over onze bevindingen en de alcohol en druggerelateerde gezondheidsverstoringen die bij de EHBO-post binnengekomen zijn door te nemen. Op alle drie de dagen hebben we ook elke dag twee keer de politiepost bezocht om elkaar bij te praten over elkaars bevindingen en informatie uit te wisselen.

Celebrate Safe was voor ons redelijk zichtbaar. De pijlers stonden op een grote banner op het hekwerk. Het logo van Celebrate Safe was regelmatig te zien. Oordoppen werden verkocht bij de stand naast de merchandise stand (vlakbij de EHBO). Voorbij de kluisjes stond een team om mensen te voorzien van zonnebrand, vanwege het warme weer.

Het zou misschien voor ons interessant zijn om in de toekomst een soort vragenlijst af te nemen onder bezoekers en te vragen naar het alcohol- en ander middelengebruik, om dit zo in beeld te krijgen. De informatie die we nu hebben, bestaat vooral uit onze eigen waarnemingen en de festivalgangers die zich bij de EHBO gemeld hebben. Ook zou het niet verkeerd zijn om meer en beter contact te hebben met de security. Dat hebben we dit jaar te weinig gedaan.

Voor zover wij mee hebben gekregen waren er gedurende het gehele festival maar zeven alcohol gerelateerde gezondheidsverstoringen en geen enkele middelen gerelateerde gezondheidsverstoring. Dit is erg weinig, gezien het aantal bezoekers en de temperatuur tijdens het weekend, wat een extra risico zou kunnen vormen.

De samenwerking is erg waardevol voor ons. Ook de samenwerking en teambuilding tussen preventie van Novadic-Kentron en het jongerenwerk Meierijstad was zeker een meerwaarde en heeft ons veel opgeleverd. De contacten met de overige netwerkpartners, de Gemeente Meierijstad en natuurlijk met de organisatie van Paaspop zelf, waren erg zinvol, juist omdat je iedereen nu een keer in een andere setting aan het werk zag dan normaal. Wie weet leveren deze contacten nog hele mooie nieuwe samenwerkingsprojecten op in de toekomst in Gemeente Meierijstad. De basis is in ieder geval hiervoor gelegd.